Woodmaker's Blog

Woodmaker's Blog

Nieuw idee

OndernemenPosted by Richard Thu, February 26, 2015 12:31:14

Als startend ondernemer ben je hard op zoek naar manieren om je afzet en omzet te vergroten. Naarmate je naamsbekendheid groter wordt, weten winkels en bedrijven je ook te vinden om jou hierbij te “helpen”. Zo word ik met enige regelmaat benaderd door winkels die dolgraag mijn spullen willen verkopen. De insteek is negen van de tien keer hetzelfde. Ze willen een maandelijkse vergoeding, omdat ze mijn spullen in consignatie willen verkopen. Naast de maandelijkse vergoeding vragen ze ook een percentage van de behaalde omzet.Meestal ligt dit tussen 15% en 30%. Het risico van diefstal en beschadiging is voor de maker en niet voor de winkelier.

Mijn maag draait zich 24 keer om als ik alleen al aan het idee denk. Ondernemen houdt in dat je risico's neemt. In bovenstaand verhaal ligt echter alle risico bij de maker van de producten. Zo dient hij een aantal producten op voorraad te maken, waarvoor hij uiteraard kosten maakt. Daarnaast steekt hij er zijn tijd in, wat uiteraard ook wat op mag leveren. De winkelier heeft al inkomsten, zonder dat hij ook maar een product verkocht heeft. Normaal gesproken koopt een winkelier producten in, waardoor hij ook goed zijn best zal doen om de producten te verkopen.Als het hem niet lukt, snijdt hij zichzelf immers in de vingers. Wanneer hij geen risico loopt, hoeft hij ook niet zo hard meer zijn best te doen om jouw product te verkopen. Jouw producten eten immers geen brood.

Nu snap ik dat de tijden mede door het internet veranderd zijn. Winkeliers die stug vasthouden aan alleen een winkel, zien hun omzet en hun winst dalen. De mogelijkheid om nieuwe producten in te kopen vervalt hiermee. Spullen in consignatie leggen met een marge voor de winkelier vind ik in deze tijd een redelijke oplossing. Als het product goed loopt, kan er nog altijd gekeken worden of er een serie ingekocht kan worden. Ik zeg erbij redelijk, aangezien hierbij het grootste risico nog altijd bij de maker ligt.

Tussen de verzoeken zat een speciaal verzoek. Dit kwam van een nieuw concept. Dat steekt als volgt in elkaar. De oprichter van de winkel heeft een groot aantal creatieve ondernemers benaderd. Deze dienen € 1250,- vooraf aan huur te betalen voor een jaar, voor een winkelruimte van 4m2. Hierbij staat iedere ondernemer twee á drie dagen per maand in de winkel. Op deze manier heeft de eigenaar geen personeelskosten. De huur van het pand heeft hij al ruim eruit door de betaalde huur van de ondernemers. Naast de huur, betaalt de ondernemer 20% van de omzet aan de eigenaar. Het ziet er naar uit dat de eigenaar het grootste voordeel uit deze constructie haalt. Ik heb een tijd getwijfeld of ik hieraan zou meedoen. Toen ik geen cijfers mocht inzien wat omzet betreft, heb ik definitief een streep erdoorheen gezet.

Het hele concept heeft me wel aan het denken gezet. Stel je eens voor dat je vijf á zes creatieve ondernemers hebt, met producten hebben die elkaar niet bijten. Samen zetten ze een winkel op in een leegstaand pand via leegstandbeheer. De vaste lasten zullen hierdoor heel laag zijn, zeker als je het bedrag deelt door zes man. De winkel is zes dagen in de week open, waarbij iedere deelnemer een dag in de winkel staat. De rest van de week heb je dus om te besteden aan jouw productie! Personeelskosten heb je niet, aangezien ieder een deel van de winkeltijd op zich neemt. Ik ben aan het denken of men een percentage zou moeten krijgen van het bedrag dat men voor een ander verkoopt. Dit zou de prestatiedrang alleen maar vergroten om ook spullen van iemand anders te verkopen. Dit verhaal zorgt ervoor dat de voordelen voor iedere deelnemer gelijk zijn.

De voordelen op een rijtje:

- Zes dagen in de week exposure in een winkelruimte

- Geen personeelskosten

- Heel lage vaste lasten

- Voldoende tijd om aan productie te besteden

- Gelijk verdeeld voordeel voor iedere deelnemer

De schaduwkant van het verhaal is dat je met zes schippers op een boot bezig bent. Er zullen strakke afspraken gemaakt moeten worden, zodat de neuzen in dezelfde richting blijven wijzen. Met goede communicatie moeten we al een heel eind komen.

Het idee is om een dergelijke winkel in Sittard of in Beek te openen. Op dit moment heb ik contact met een collega meubelmaker die ook heil ziet in het idee. Ben jij zelf een creatieve ondernemer met handgemaakte producten, zoek je een mogelijkheid om deze in een winkel te verkopen en spreekt bovenstaand idee je aan? Dat kan van alles zijn, van kleding tot schilderijen. Neem dan contact met mij op via: richard@thewoodmaker.nl

Als je iemand kent die wel eens interesse zou kunnen hebben in dit concept. Tag hem dan op mijn Facebookpagina: www.facebook.com/thewoodmaker of geef zijn gegevens door via bovenstaand email adres.

Ik wens jullie een fijne dag en bedankt voor het lezen van mijn blog.

The Woodmaker: Passie voor Hout & Design





  • Comments(1)//blog.thewoodmaker.nl/#post1